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「ピーター・ドラッカーの「マネジメント論」がわかる本」読みました。(2017年54冊目)"I read Peter Drucker's book on" management theory ". (54th in 2017)

ピーター・ドラッカーの「マネジメント論」がわかる本 (Shuwasystem Business Guide Book)

ピーター・ドラッカーの「マネジメント論」がわかる本 (Shuwasystem Business Guide Book)

 

ドラッカーのマネジメント論は非常に勉強になりました。

 

と、同時にまだ私が経験をしてない故に理解できていないところも多分にあると感じました。

 

ドラッカーのマネジメント論を取り入れて成功している企業があるのであれば、是非実践例を聞きたいと思いました。

 

 

次の言葉が個人的には一番刺さりました。

 

「成長自体は目的ではない。適切な行動の結果なのだ。成長は自動的に起こらない。
よって、理想像に合わせて行動様式を確立する」

 

理想像とは何か?と個人も組織も定義することがまず重要なんですね。

そして行動様式をそれが達成できるよう変えていく。

 

その過程を成長というんですね。

1章・2章は下記割愛しています。

 

3章 目標および計画の策定

・8つの事業目標領域

1.マーケティング
2.イノベーション
3.資源、資金
4.マネジャーの仕事とその育成
5.一般従業員の仕事と行動
6.生産性
7.社会的責任
8.利益

 

・3つの経営資源と生産性の目標
1.労働力・資本・物的資源

 

4章 マネジメントする人の仕事と技能

 

・マネジメントする人の課題と仕事
課題1・・・投入した資源の総和より大きなものを生み出す生産体を創造する
課題2・・・決定と行動において、ただちに必要なものと、遠い将来に必要とされるものを調和させる

 

①計画
②組織化
③動機づけとコミュニケーション
④評価、測定

 

・管理手段の3つの特性

 

①管理手段は純客観的でも純中立的でもあり得ない
②管理手段は成果に焦点を合わせる
③管理手段は測定不能な事象に対しても適用できなくてはならない

 

・管理手段の7つの要件

 

1.管理手段は効率的でなければならない
2.管理手段は意味のあるものでなければならない
3.管理手段は測定の対象に適していなければならない
4.管理手段の精度は対象に適していなければならない
5.管理手段は、時間間隔が測定の対象に適していなければならない
6.管理手段は単純でなければならない
7.管理手段は行動に焦点を合わせていなければならない

 

・明日のマネジャーになるために

 

①目標によってマネジメントする
②長い期間を対象にする
③戦略的な意思決定を行う
④チームを構築する
⑤情報を迅速かつ明確に伝える
⑥事業全体を理解し、自らの機能をそれに統合させる
⑦社会環境に目を向け、重要な点を見抜く

 

5章 マネジメント組織のあり方


  悪い組織に見られる症状
  ・階層の多い組織
  ・組織構造に関わる問題が次々と起こる
  ・要の人間を重要でない問題に向けさせる組織
  ・調査役や補佐役など実際に仕事をしない人を必要とする組織
  ・会議が頻繁に行われる
  ・人の感情や好き嫌いに気を使うようになる


6章 トップマネジメント戦略

 

・トップマネジメントとはビジョンを打ち出し、基礎を固め、指揮する機関
・トップマネジメントとしての職務を割り振られた者は、トップマネジメントの仕事に含まれない職務に関して責任を負ってはいけません
・トップマネジメントはトップマネジメントの仕事に専念すべきであって、現業のしごとに関する責任は、しかるべき人間が持つようにすべき
  
・取締役会には3つの機能がある
①評価機能・・・トップマネジメントが下した意志決定に対して、適切かどうか評価する機能
②排除機能・・・評価の結果から無能なトップマネジメントを排除する
③関係機能・・公共・地域社会と良好な関係を取り結ぶための行動
  
「規模が異なれば、構造も、方針も、戦略も、はまたま行動も異なるし、事業によって
その適性規模や不適正規模も異なる」
  
・成長自体は目的ではない。適切な行動の結果なのだ
・成長は自動的に起こらない
・理想像に合わせて行動様式を確立する
・自分がなりたい姿に焦点を合わせる
  
・組織に体系的廃棄を根付かせる
  1.現在あるものの改善
  2.成功しているものについての応用法を考案
  3.古くなったものを捨て、「新しく違ったもの」を考案(イノベーション活動)

 


7章 現代のマネジメントの課題

  
・働くひとに責任を持たせるために
①生産的な仕事の設計
②自身の成績に対するフィードバック
③継続学習の機会
  
知識労働
⇒知識を効率的に引き出すと共に、他の組織に移動しないようにすることが重要
  
・対応策
  1.組織が何をしようとしているのかを明確にする
  2.責任を与えられ、かつ自己実現する
  3.継続学習と継続訓練の機会を与える
  4.敬意を払う。特に知識労働者が持つ専門分野に敬意を払う
  5.その専門分野では、知識労働者自らが決定を行う
  
・社会の中における企業の責任
  1.企業の使命を知る
  2.生産性を上げて、人を活かす
  3.社会的責任を全うする
   ①自らの活動によって生まれたもの
   ②組織の活動とは関わりなく起こったもの
  
・企業が起こした社会的責任に対処するには、
  ①悪影響を見極める
  ②悪影響の原因となっている活動を特定する
  ③その活動を取りやめる
  これが最も効果的な手法になる
  ただし、③ではなく事業機会に変えるよう仕向けることもできる

 

<メモ>

・利益とは


1.成果を判断するための基準
2.将来的なリスクを回避する保険
3.より良い労働環境形成の原資
4.社会サービスなど社会資本の充実

 

・自社を定義する


1.われわれの事業は何か?
2.われわれの事業は何であるべきか?
3.われわれの事業は将来どうなるのか?

 

・自社の顧客について知る
1.顧客は誰なのか
2.顧客はどこにいるんか
3.顧客は何を買うのか
4.顧客にとっての価値は何か

上記のうち「できることに注目して」目標を設定

 

【English Version】

 

Drucker's management theory has become a great learning experience.

 

At the same time, I also felt that there was probably a place I could not understand because I have not yet experienced.

 

If there are companies that succeed by adopting Drucker's management theory, I would like to hear practical examples by all means.

 

 

The following words were personally the most stabbed.

In case

"Growth itself is not a purpose, it is the result of appropriate behavior, growth does not happen automatically.
Therefore, establish a behavioral style according to the ideal image "
In case

What is the ideal image? It is important to define individuals and organizations as well.

And change the behavioral pattern so that it can be achieved.

 

That process is called growth.

 

3 Developing goals and plans

· Eight business goal areas

1. Marketing
2. Innovation
3. Resources, funds
4. Manager's job and training
5. Employee's work and behavior
6. Productivity
7. Social Responsibility
8. Profit

 

· Three management resources and productivity goals
1. Labor, capital, material resources

 

Chapter 4 Jobs and Skills of Managers

 

· Challenges and jobs of managers
Issue 1 ... Creates a product that produces something larger than the sum of input resources
Task 2 ... Harmonize what is needed immediately and what is needed in the distant future in decision and action

 

① Plan
② Organization
③ Motivation and communication
④ Evaluation and measurement

 

· Three characteristics of management means

 

① Management means can not be net objective nor neutral
② Management means to focus on results
③ Management means must also be applicable to events that can not be measured

 

· Seven requirements of management means

 

1. Management means must be efficient
2. Management means must be meaningful
3. The management means must be suitable for the object of measurement
4. The accuracy of the management means must be suitable for the object
5. Management means that the time interval must be suitable for the object of measurement
6. Management measures must be simple
7. Management means must focus on action

 

· To become a manager of tomorrow

 

① Management by target
② Target for long periods
③ Make strategic decisions
④ Build a team
⑤ Transfer information promptly and clearly
⑥ Understand the entire project and integrate its functions into it
⑦ Look to social environment and see important points

 

Chapter 5 How the management organization should be


Symptoms found in bad tissue
· Hierarchical organization
· Organizational structure problems occur one after another
· An organization that aims people towards less important issues
· Organizations that need persons who do not actually work such as surveyors or assistants
· Conference is frequent
· To become cautious about people's feelings and likes and dislikes


6 Top Management Strategy

 

· Top management is a vision, a foundation is strengthened, institutions that command
· Those who have been assigned the duties as top management must not be held responsible for the duties not included in the top management job
· Top management should concentrate on top management's work and responsibility for the work of the work should be held by appropriate people
In addition,
· The Board has three functions
① Evaluation function · · · Function to evaluate appropriateness for decision making given by top management
② Exclusion function · · · Eliminate incompetent top management from the results of evaluation
③ Relationship function · · Behavior to make a good relationship with public and local society
In addition,
"If the scale differs, structure, policy, strategy, and behavior will happen differently, depending on business
The suitability scale and inappropriate scale are also different "
In addition,
Growth itself is not a purpose. It is the result of appropriate action
· Growth does not occur automatically
Establish an action pattern according to the ideal image
· Focus on what you want to be
In addition,
· Organize systematic disposal in the organization
1. Improve existing ones
2. devised an application method for successful ones
3. Throw away old things, devise "newly different things" (innovation activities)

 


7 Challenges of modern management

In addition,
· To make people responsible for workers
① Design of productive work
② Feedback on his grades
③ Opportunity for continuing learning
In addition,
· Knowledge workers
⇒ It is important to make efficient use of knowledge and not to move to other organizations
In addition,
·counter-measure
1. Identify what the organization is going to do
2. Responsible and self-fulfilling
3. Provide opportunities for continuous learning and continuous training
4. Pays respect. Especially pay respect to specialized areas of knowledge workers
5. In that specialized field, knowledge workers themselves make decisions
In addition,
· Corporate responsibility in society
1. Know the corporate mission
2. Increase productivity and make use of people
3. Fulfill social responsibility
① Things born by your own activities
② What happened regardless of the activities of the organization
In addition,
· In order to deal with the social responsibility that the company caused,
① Identify adverse effects
② Identify activities that cause adverse effects
③ Cancel that activity
This is the most effective method
However, you can also change to business opportunity rather than ③

 

<Memo>

· What is profit?


1. Criteria for judging achievement
2. Insurance to avoid future risks
3. Resources for better working environment formation
4. Enrichment of social capital such as social services

In case

· Define your company


1. What is our business?
2. What should our business be?
3.What is our business going to be in the future?

In case

· Know about customers of your company
1. Who is the customer
2. Where is the customer?
3. What does the customer buy
4. What is the value for customers?

Set the target "Pay attention to what you can" among the above