zashii-1434

Stats of My Life(おいしい人生を味わうために、コツコツとチャレンジしたことを書くブログ)

「最速のリーダー最小の時間で最大の成果を上げる」読みました。(2017年45冊目)I read "Maximum achievement with the fastest leader minimum time". (45th year of 2017)

最速のリーダー 最少の時間で最大の成果を上げる

最速のリーダー 最少の時間で最大の成果を上げる

 

 

【概要】


仕事を最速にするためには個人の仕事効率スキル向上と組織(会社)としての施策の両面が必要。

 

仕事効率スキルを向上する方法には

・先手必勝
・仕込み万端
・即断即決、即実行
・超高速PDCA
・上司マネジメント
・他部門連携
・好循環


といった方法があります。(詳細内容は割愛)

 

組織(会社)はトップが強いリーダーシップを発揮することを前提に、

 

①残業ゼロを実現するまでの3ヶ月間、減額分を残業削減報償金として出す
②4ヶ月目以降は、仕事上の貢献度によって四半期ごとに貢献度給を出す

 

といった施策を会社が打ち出すこと。

 

さらに、「残業ゼロ促進・生産性向上チーム」を立ち上げ下記を実践する必要がある。

 

・全社組織を簡素化し、意思決定プロセスを短縮する
・事業部内の階層はできるだけ減らす
・ポジションごとに後継者を3名ずつ置き、常に競争させる
・人材を育て、かつ組織間の壁を壊すためローテーションを行う
・議論よりスピード・行動重視という価値観を大事にする組織に帰る
・部下をどれだけ育てたかを上司の重要評価項目とする
・人材部門に全社の最優秀人材を配置する

 

【なるほど、と思ったところ】

・優秀な女性社員や外国人社員を雇い、活かしていくには、「8時間労働、残業なし」はほぼ不可欠になりつつある

 

このことから長時間労働は本当に時代錯誤であること。
また、これに派生して時間をかければかけるほど、良いアウトプットが出るという
勘違いはしないことが重要だと感じました。

 

【メモ】


・時短や残業ゼロは、人件費削減を目的にすると決して実現できない
・人件費は増やし、それをはるかに上回る売上、付加価値を実現すべき

 

<部下への接し方>
①相手の言葉を途中でさえぎらず、最後まで聞くこと
②部下の仕事への思い、悩み、希望などを聞くこと
③相手に関心を持ち、好奇心を持って話を聞くこと
④疑問点は遠慮なく聞くが、事情聴取されているような感じを与えないこと
⑤決して相手に不安を与えないよう、にこやかにしていること
⑥無理に聞き出そうとはせず、相手のペースに合わせること
⑦もっと論理的にしろ、わかりやすく言えは禁句

 

<強い会社になるために>
頭数の多さから少数精鋭へ
強みに徹底集中
日本人でなくても昇進し活躍できる組織、経理
グローバルに戦える経営者に交代
経営改革を最速で進める経営改革推進チームの設置
M&Aスキルの構築
AIがもたらす究極の時短
・・・etc

 

【Overview】


In order to make the job fastest, it is important to improve individual work efficiency skills and We need both sides of measures.

How to improve work efficiency skills

 

First win
· Tidy up
· Immediate prompt decision, immediate execution
· Ultra high-speed PDCA
· Boss management
· Collaboration with other departments
· Virtuous cycle

There are ways such as. (Detailed content is omitted)

 

The organization (company) assumes that the top will demonstrate strong leadership,

 

① Three months to realize zero overtime work, we will issue the reduction amount as overtime reduction incentive
② After the 4th month, contribute contribution every quarter depending on the contribution degree on work

 

The company launches such measures as.

 

Furthermore, we set up "Zero overtime work / productivity improvement team"
It is necessary to practice the following.

· Simplify company-wide organization and shorten decision-making process
· Reduce the hierarchy within the division as much as possible
· Position three successors for each position and always make it compete
· Rotate to raise talent and break the wall between organizations
· Go back to the organization that values ​​the value of speed and action-oriented rather than discussion
· Make your subordinates grow as important evaluation items of your boss
· Place the best talent of the entire company in the talent department

 

【I see, I thought so;】

 

· In order to hire and utilize talented female employees and foreign employees, "8 hour work, no overtime"
It is becoming almost indispensable

Long hours of work is really an anarchy.
Moreover, the more it derives from this, the more time it gets, the better the output comes out
I felt it important to not misunderstand.

 

【Memo】


· No time shortage or overtime work can never be realized for the purpose of reducing personnel expenses
· Personnel expenses should be increased, sales far beyond that, value added should be realized

 

【How to contact your subordinates】
① to listen to the last without interrupting the words of the other party
② Listening to your thoughts on your work, troubles, hope
③ to have interest in the partner and listen to the story with curiosity
④ I do not hesitate to ask questions, but do not give a feeling like being heard in the circumstances
⑤ Being smiling so as not to disturb the opponent never
⑥ Do not try to forcibly listen, adapt to your opponent's pace
⑦ More logically, if you say something obvious is a phrase

 

【To become a strong company】
From a large number of heads to a few elite
Thorough focus on strengths
Organizations that can be promoted and active without being a Japanese, accounting
Change to a manager who can fight globally
Establishment of management reform promotion team to advance management reform at the fastest
Building M & A skills
The ultimate time spent by AI