zashii-1434

Stats of My Life(おいしい人生を味わうために、コツコツとチャレンジしたことを書くブログ)

シュリーマンの語学勉強方法を紹介:「TOEIC L&R TEST 5分間特急 超集中リスニング」( 作者:八島晶 2024年60冊目) 

 

小学生の子供に英語を教え始めた手前、自分も英語を勉強することにしました。

 

ちなみにabceedを使って勉強しているが、進捗率がわかるのがいいです。

今回、進捗率が100%達成したので記載してみることにしました。

www.abceed.com

 

 

ちなみに考古学者であるシュリーマンの英語学習方法は王道だと思うので、具体的に説明します。

  1. 文法の徹底学習: シュリーマンは、最初に英語の文法書を徹底的に学習しました。彼は文法のルールをしっかりと理解し、それを使いこなすことが重要だと考えていました。この段階で、単語やフレーズを記憶するよりも、文法の構造を理解することに重点を置いていました。

  2. 音読と暗唱: 次に、彼は英語のテキストを選び、それを何度も音読しました。特に、文学作品や新聞記事、歴史的な文献などを使って、文章全体を暗記するまで繰り返し読み上げました。彼はこれを「耳から言語を吸収する」と呼び、正しい発音やリズム感を養うために効果的だと考えました。

  3. 翻訳練習: シュリーマンは、日常的に母国語で書かれた文章を英語に翻訳する練習を行いました。これにより、母国語と英語の間での自然な翻訳の感覚を養い、より複雑な表現を使いこなすことができるようになりました。

  4. 日記と手紙の執筆: 英語で日記を書いたり、手紙を書いたりすることで、日常的に英語を使う習慣を作りました。彼は毎日これを続け、学んだ語彙や表現を実際に使うことで、記憶を定着させました。また、書いた内容を音読し、発音と文法の両方を確認しました。

  5. 繰り返し学習: シュリーマンは、一度学んだことを何度も繰り返すことの重要性を強調しました。特に暗唱した文章や日記を何度も読み返し、定期的に復習しました。この繰り返しにより、彼は英語を自然に使えるレベルまで高めていきました。

  6. ネイティブスピーカーとの交流: 最後に、シュリーマンは可能な限りネイティブスピーカーと会話する機会を作り、実践の場で自分の英語力を試しました。会話を通じて、自分の弱点を見つけ、それを補うためにさらに学習を続けました。

これらの方法を組み合わせることで、シュリーマンは短期間で高い英語力を身につけることができました。


To explain Heinrich Schliemann's method of learning English in more detail:

  1. Thorough Grammar Study: Schliemann began by deeply studying an English grammar book. He believed that mastering grammar rules was crucial before focusing on vocabulary or phrases. Understanding the structure of the language was his priority at this stage.

  2. Reading Aloud and Memorization: Next, he selected English texts and read them aloud repeatedly. He used literary works, newspaper articles, and historical documents, reading them until he memorized entire passages. He called this "absorbing the language through the ear," considering it effective for learning proper pronunciation and rhythm.

  3. Translation Practice: Schliemann regularly translated texts from his native language into English. This practice helped him develop a natural sense of translation between the languages and allowed him to handle more complex expressions.

  4. Writing Diaries and Letters: By writing daily diaries and letters in English, Schliemann created a habit of using the language in everyday life. He did this every day, ensuring that the vocabulary and expressions he learned were retained through actual use. He also read what he wrote aloud to check both pronunciation and grammar.

  5. Repetitive Learning: Schliemann emphasized the importance of repetition. He frequently revisited the passages he had memorized or the diaries he had written, regularly reviewing them. This repetition allowed him to elevate his English skills to a level of natural use.

  6. Interaction with Native Speakers: Finally, Schliemann sought every opportunity to converse with native English speakers, testing his language skills in real-life situations. Through conversation, he identified his weaknesses and continued learning to address them.

By combining these methods, Schliemann was able to acquire a high level of English proficiency in a relatively short time.